malilin.blogg.se

Här kommer jag dela med mig av mitt liv som jobbsökande.

Herregud vad många CV:n jag har skrivit nu

Publicerad 2014-01-16 22:11:00 i Allmänt,

Välkommen till min blogg allihop, här kommer jag att skriva om politik och då främst med inriktning på jobbmarknaden och om hur man gör för att få ett jobb i dessa svåra tider. Jag ska göra det jag kan för att hjälpa er läsare att informera er om läget på arbetsmarknaden vilka branscher som är heta och som behöver anställa, men framför allt så kommer jag att tipsa om hur man tar fram bra ansökningshandlingar som man använder när man söker en tjänst. Det kommer innebära att ni kommer få läsa om allt från hur man gör för att skriva cv och ett personligt brev till hur politikerna bör hantera arbetsmarknaden för att öppna upp för mer jobb.
 
Det här hade varit jag om jag hade haft ett jobb!
 

Det här första inlägget som jag skriver kommer handla om just hur man skriver ett CV på bästa möjliga sätt.

Att skriva cv

Många drar sig för att sätta sig ner och skriva ett CV, det tar på krafterna och man måste verkligen tänka ut hur man ska formulera sig, hur man ska lägga fram sina erfarenheter och vilken design man ska ha på sitt CV. För att ge några snabba tips så skulle jag vilja säga att det är först viktigt att hålla sig till ett formellt språk, försök undvika slang, branschrelaterade ord och förkortningar är däremot bra att använda sig utav för att visa att man är insatt facktermer. En annan sak som är viktigt att tänka på är att man bör ha en logisk struktur på sitt CV, börja alltid med de senaste erfarenheterna först och fortsätt sedan i kronologisk ordning. Kom ihåg att lisa utbildningar under just en överrubrik som heter "utbildning" och arbetslivserfarenheter under en rubrik som säger just det. Blanda inte ihop dessa två utan håll dem åtskilda för att få en logisk struktur.

Arbetslivserfarenhet

Vad som kan sägas mer om arbetslivserfarenheter när man skriver CV är att man bör föra fram vilka erfarenheter man har fått av dessa och vilken roll man hade på företaget. I den här avdelningen bör du också framföra om du har någon speciell person som är din referens på företaget som kan intyga att du är en bra person och att du lever upp till det som du antyder när du skriver ditt cv.

Design

Angående design på ett cv är det en viktig faktor för att en rekryterare ska lägga märke till ditt cv rent visuellt. Med hjälp av design kan du få rekryteraren att plocka fram just ditt cv i den stora högen och läsa det som står, designen har just den kraften, sen granskas givetvis innehållet i ditt cv och det är framförallt det som är det viktiga, vad du har för meriter.

Övrigt

Det här med att skriva cv har blivit mycket viktigare de sista 10 åren än vad det var förut, detta framförallt på grund av att konkurrensen på arbetsmarknaden har blivit stenhård, i ett sådant klimat är det ett CV som avgör vilka personer som får jobbet och vilka som inte får det. För er som inte får jobbet så är mitt enda tips att fortsätta SÖK! Räkna med att söka 100 st jobb med inriktat skrivna cv:n innan du får ett jobb, det är det som krävs.

Nästa inlägg kommer jag skriva om det personliga brevet och tips kring utformandet av detta.  

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Malin

Jag är en tjej på 19 år som ständigt söker jobb

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela